Vážení ředitelé, vážení zřizovatelé,
zveme Vás na veřejné představení modelu Středního článku podpory regionálního školství tak, jak jej hodlá Ministerstvo školství mládeže ČR a tělovýchovy pilotovat v území okresů Semily a Svitavy. Jak jistě dobře víte, koncept Středního článku (SČ) je zakotven ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, a je proto jedním z viditelných bodů její samotné implementace. Značný deficit informací o tomto důležitém modelu (zejména u samotných ředitelů a zřizovatelů), spustil sérií webinářů pro každý konkrétní kraj. Online setkání je zaštítěno Národní sítí místních akčních skupin ČR (NS MAS ČR) a k diskuzím jsou přizvání zástupci MŠMT, kteří mají přímou vazbu a zodpovědnost za pilotáž modelu SČ ve zmíněných dvou okresech.
Webinář s následnou diskuzí proběhne pro Moravskoslezský kraj 17. 6. 2021 od 15:00 do 16:30 a je nutné se na něj registrovat ZDE. Hlavním řečníkem bude Ing. Jaroslav Jirásko MBA, jako dlouhodobý ředitel ZŠ Lázně Bělohrad, který metodicky povede pilotáž SČ na Semilsku. (Pokud Vám termín nevyhovuje, můžete se přihlásit i na jiné setkání v jiném kraji – viz příloha tohoto e-mailu).
Účast na tomto webináři doporučujeme všem ředitelům a zřizovatelům, neboť je celá problematika pro ně velmi důležitá, a to zejména do budoucna!
Proč Střední článek podpory regionálního školství a proč jej pilotovat?
Základní argumentaci, proč budovat SČ najdete přímo ve Strategii 2030+ (odkaz viz výše), a to na str. 58 – 60 (zejména v odstavci 4.1 Koncentrace odborných kapacit – délka studia cca 5 min)). Navržený model SČ ze strany MŠMT je ale nutné ověřit a odladit to, co nefunguje a přijmout to, co se osvědčuje. Proto jeho pilotáž probíhá ve dvou vybraných regionech – okres Svitavy a Semily. Délka pilotáže je nastavena na 2 roky, během nichž budou týmy odborníků poskytovat školám cílenou podporu, zejména v oblasti managementu, správy organizace a vedení lidí. Přínosy podpory budou cílené na ředitele i zřizovatele. Více k pilotáží ZDE (délka studia cca 5 min).
Aby naplňování Strategie 2030+ bylo důsledné a kontrolovatelné, jsou její stěžejní cíle navázány na tzv. Implementační karty. Jedna z nich se týká i samostatné Podpory a řízení škol, kterou můžete prostudovat ZDE.
Aby to nebylo tak jednoduché…
V návaznosti na Strategií 2030+ vzniklo na platformě Stálé konference asociací ve vzdělávání, z.s. (SKAV) uskupení Partnerství pro vzdělávání 2030+(dále jen Partnerství), které svou činností má pomáhat k naplňování obou strategických cílů Strategie 2030+. Na uvedeném odkaze naleznete výčet všech sedmi signatářů (organizací), kteří Partnerství tvoří. Hlavním předmětem zájmu Partnerství je kromě oblasti wellbeingu ve vzdělávání také problematika středního článku. I oni proto přicházejí s propracovaným modelem SČ. Ale pozor, tento model je důsledně konzultován se zástupci MŠMT. Proto oba modely není možné vnímat jako konkurenční, ale naopak vzájemně se doplňující a posilující.
Celá tato vzájemná synergie obou modelů (MŠMT i Partnerství) bude na společném setkání patřičně vysvětlena.
Těšíme na Vás!